Kravstore flyansatte?

Lufthansas piloter gikk ut i streik i dag, og 9 turer fram og tilbake fra Norge ble kansellert. I morgen skal det etter sigende bli enda flere avlyste avganger fra Oslo. Hva er det egentlig med folk som er ansatt i flybransjen. Hele bransjen sliter økonomisk, og i SAS så krever nå ansatte på bakken hele 25 % lønnsøkning. Vi prater om et flyselskap som gikk med 1,5 milliarder kroner i underskudd i 4. kvartal i 2009. Hva synes du bør være en grei lønn for piloter? Edit: Streiken er utsatt i 14 dager, så alt skal gå som normalt i morgen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lønn har noe med trivsel og sikkerhet å gjøre. Lønningen bør også gjenspeile det ansvaret de faktisk har. Om pilotene blir bedt om å redusere lønnen gang på gang, og nærmest sponse sin egen arbeidsplass. Da sier det seg selv at de har 1000 andre tanker i hodet, enn å faktisk konsentrere seg på den jobben de utfører, nemlig å fly. Flyulykken i Buffalo februar 2009 er et eksempel på dette. I følge NTSB skyldes ulykken ikke av ising på vingen som først antatt, men lite erfaring, trøtthet og lønn som utslagsgivende faktorer. Kanskje ikke så rart når copiloten tjente drøye 95 000 kr i året, og hadde en ekstrajobb som servitør for å få endene til å møtes.

Om lønningene forstetter nedover, er jeg ganske sikker på at de seriøse pilotene med lang erfaring finner seg andre jobber, og de uerfarne og underbetalte sitter igjen. En perfekt oppskrift på en flyulykke.

Anonym sa...

Alternativet til det ovenfor, kan være at den erfarne piloten greier seg med en hytte og en båt og et normal hus samt ikke bruker tiden på børs, og dermed forsetter sitt yrke som erfaren pilot.
Tror ikke han for tilsvarende jobb med tilsvarende arbeidstid, til selv en brøkdel av lønnen....

Legg inn en kommentar

 

Nyheter 1234

Ta kontakt med Nyheter 1234 om du har forslag, spørsmål eller noe annet på nyheter1234 (at) hotmail dot com

Bloggarkiv

Nyheter 1234 Copyright © 2018 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template